Man bliver kreativ af Facebook

Det ka jeg liChefen har ingen grund til at blive vred, skuffet eller ked af det, hvis hun griber sine medarbejdere i at være på Facebook i arbejdstiden. En stor hollandsk undersøgelse er nemlig nået frem til det resultat, at brugen af sociale medier på arbejdet fremmer innovativ adfærd blandt de ansatte. Undersøgelsen er blandt andet omtalt i Nordjyske under overskriften ”Facebook giver kreative medarbejdere”.

Det er vi mange Facebook-brugere, der ikke var det mindste i tvivl om i forvejen, men til jer, der gerne vil blive i troen på, at det nu også er videnskabeligt bevist, vil jeg anbefale, at I undlader at kigge nærmere på undersøgelsen. Det kom jeg nemlig til, fordi jeg undrede mig over, hvem der sådan helt objektivt vurderer, i hvilken grad man bidrager med kreative input på sit arbejde. Et kig i den meget videnskabelige rapport afslører, at det gør de 3.327 hollandske svarpersoner selv, fx ved tilkendegivelse af en grad af enighed i udsagnet: ”I contribute significantly to the renewal of products/services for my organisation”.

Man kan på den baggrund spørge, om de, der bruger en stor del af arbejdstiden på sociale medier, måske er dem med det mest udtalte selvbedrag: ”Det kan godt være, at jeg har ”fjæset den” i to timer i dag, men jeg er sgu alligevel den, der er mest innovativ her i biksen”.

Der er også andre spørgsmål, man kan stille. Hvis man nu kan bevise, at brugerne af sociale medier rent faktisk er de mest innovative medarbejdere, så kunne det måske også skyldes, at det er de i forvejen mest kreative, der bruger fx Facebook? Hønen eller ægget?

Nå, der er ingen grund til at researche en god historie ihjel. Eller at undergrave den gode forklaring: ”Ja, chef, jeg er på Facebook. Det er derfor, jeg er så kreativ.” Og vi ved jo godt selv, at vi er mere kreative end de andre …


Ny bog


Kontakt:
post@larsfriis.dk
Tlf. 28877819
Korsgade 12C, 1. 2
2200 København N
Cvr-nr. 29469946